boskap.

ja just det, de e nämligen boskap som är det nya nu. eller ja inte nytt kanske ja har funderat ett tag på att sätta mig in lite mer i denna värld eller framförallt nötkreaturen då. ja har hunnit titta lite snabbt på det nu och ja tror att ja huvudsakligen kommer fokusera på mjölkkor och biffkor fast det inbegriper nog iofs alla nötkreatur. ja fick upp intresset för kor i somras när jag körde postbil på landet oj vad mycket kor jag såg. (en liten parantes bara)
mina favoriter i nuläget är svensk låglandsboskap (SLB) och svensk rödbrokig boskap (SRB). detta är kor som ja e säker på att alla känner igen SLB är bregottkor och SRB samma fast röda ist för svarta.
båda raserna är mjölkkor här kommer lite fakta:

SLB är en stor, svartvit-brokig ko. Rasen kommer ursprungligen från Holland och norra Tyskland, och finns i varianter över hela världen. Våra svenska SLB-kor kallas också Svensk Holstein. De väger 700 kg och ger cirka 9 000 kg mjölk per år med en fetthalt på 4,0 % och en proteinhalt på 3,4 %.


Svensk röd och vit boskap (svensk rödbrokig boskap)- SRB Det här är den vanligaste mjölkkon i Sverige. Rasens ursprung är gamla svenska röda lantraser. Numera har den också finskt och norskt blod i sig. SRB är en mycket frisk och bra ko som väger 600 kg, lite mindre än de svart-vita korna. Den ger cirka 8 000 kg mjölk per år med en fetthalt på 4,4 % och en proteinhalt på 3,6 %.

källa
arla.se

ja detta var nog allt för idag jag har iofs även tvättat och städat med min internationella vän. greken var också med.
obs ja har även numera en ny på msn det är boss. hej då

ja just jävlar i havet ja glömde nästan att ja såg stefan holm på skolan idag det är ju helt sjukt en svensk os-guldmedaljör mitt framför näsan på mig. det slår den gången jag såg kirsten belin i bibblan och den gången ja såg ulf karlsson på systemet tillsammans. (ja fick iofs ök med uffe och en liten nick sådär i samförstånd han pratade iofs i mobil men ja tar åt mig.) tack boss att du gjorde så ja kom ihåg att dela detta det kanske största ögonblicket denna månaden med dom som läser detta vilka det nu kan vara vad vet jag. hej då

Kommentarer
Postat av: Boss

Jag tycker det är intressant att SRB tagit sitt förnuft till fånga och intregerat med våra grannländer, men en halvt mycket viktig fråga kvarstår ändock: Beställer SRB-kor B- eller C-hytt på Finlands- respektive Danmarksfärjorna.... hmmm

Your welcome mista.

2007-10-16 @ 00:31:27
Postat av: admin

ja du det kan ju även vara så att det är på det sättet som jag berättade om i skolan att korna helt sonika gick landvägen från finland men det verkar ju iofs inte så troligt och nu har ja ju aldrig åkt finlandsfärja ås ja vet inte riktigt hur det funkar med hytter och men om du fortfarande väldigt gärna vill veta föreslår ja att du ringer informationsavdelningen på silja line ja har ett nr här det är till pjotr nielsen det är bara att slå en signal och fråga han har hjälpt mig mycket med såna här saker förut aja nr:et e iaf +46704928488 lycka till boss! hej då

2007-10-16 @ 23:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback